Petr Novague

Můžete popsat, jak probíhala vaše účast v soutěži RED DOT 2012? Co se vše hodnotí? Co tomu předchází?
Musíte mít reálně odzkoušený výrobek a ten prostřednictvím formuláře přihlásíte do soutěže. Pak vám přiřadí číslo, to proto, aby zůstala zachována anonymita. To čekání je asi nejnapínavější fáze, neboť se za určitou dobu dozvíte, zda postoupíte do dalšího kola. Sestavená porota odborníků vás poté vyzve, abyste poslali reálný fyzický výrobek. V konečné fázi soutěže jste pozváni na slavnostní večer, kde se sejdou všichni výherci různých kategorií.

Účastníte se často světových soutěží? Máte z toho nějaké výhody?
Prakticky se žádných soutěží neúčastním. Jsem k sobě velmi kritický a účastnil jsem se asi 4x nějaké soutěže, jen se lišil dopad, když jsem cenu získal. Například mám dva kvalitní designy v ČR, ale dopad je ve srovnání s účastí v Green Gadged v NY nebo s Red Dotem minimální. Obecně si myslím, že design nepatří do muzeí, galerií, ale do regálů prodejen a do showroomů. Z tohoto pohledu velmi sympatizuji s filozofií soutěže RED DOT a IF design. Výhody jsou zřejmé, dozvědí se o vás zahraniční firmy a automaticky vás vnímají jako někoho s razítkem. Osobně jsem designéry – vítěze, kteří v ČR Red Dot nebo IF mají, velmi obdivoval. A nyní k nim patřím – je to pěkný pocit.

Co vás na designu nejvíce baví a co vám udělalo v poslední době radost?
Na designu mě baví proces vývoje výrobku, to, jak se hledají cesty a řešení, to, jak nikdy předem nevíte, jak bude výsledek vypadat a hlavně jestli ho veřejnost přijme. Protože v pozadí každého výrobku je nesmírně dlouhá cesta a to, že je výrobek na trhu, znamená, že má 50 % úspěchu za sebou.

Mezi úspěšné výrobky určitě patří stojánek k telefonu iPhone, který jste navrhoval skoro dva roky. To je docela vytrvalá práce.
Dal jsem si za cíl naprosto se oprostit od zbytečností, od tvarů a pouze sledovat funkci, která puristicky nadiktuje vzhled stojánku. Zároveň jsem chtěl stojánek, který můžete snadno přenášet, třeba si jej dát do tašky k notebooku nebo dokonce do kapsy. Jsem velký odpůrce povrchního designu, nesnáším laciné design vtípky a věci na efekt. Stojánků, které jsou na efekt, jsou tisíce. Rád bych byl prvním Čechem, který navrhl stojánek pro naši mentalitu tak typický – praktický, jednoduchý a cenově dostupný.

Jaké je vaše oblíbené místo na Praze 1, které hodnotíte z pohledu designéra za vydařené?
Moc míst, kde bych se cítil dobře, není, neboť se většinou jedná o přehnaně vykonstruované interiéry nebo nevkusně designované kavárny. Rád chodím do Cafe Savoy, ale ta už je na pomezí Prahy 1 a 5. Pak mě docela baví café Bake Shop a Divinis.

Máte výzvu, která vás láká?
Jakýkoliv nový úkol je výzva. Nerozlišuji mezi velkými a malými úkoly. Možná bych si přál účastnit se dlouhodobějšího projektu. Něčeho, kde se řeší celá rodina výrobků a jejich dopad na společnost.

Petr Novague
Narodil se v roce 1981 v Dačicích
1995–1999 – SPŠK – design keramiky a porcelánu
2001–2006 – VŠUP – design výrobků
2003 – stáž na univerzitě v Německu, Duisburg Eseen (industrial design)
2006–2007 – designér v Design-Brothers
2007–2008 – kreativní ředitel v Logos, a. s.
2008–2012 – majitel studia NOVAGUE (specializace na design pro sériovou výrobu, klíčové projekty: design Smartphonu Verzo, koncept auta ERKO, židle EDGE...)

Ceny
2001 – 3. místo EAT ART design
2003 – Dobrý design za projekt pro HomeCinema LOEWE
2003 – Dobrý design za zásobník na léky TUBE
2012 – RED DOT design Award za židli EDGE

Výstavy a veletrhy
Wienna Design Week 2010
ICFF New York 2012
Tendence Frankfurt 2012
100% design London 2012